“Köszöntelek a szolgálatunk oldalain” – mielőtt belevágnál egy saját honlap készítésébe, gondold át ezeket!


Honlap akkor

Emlékszel még? Én nem felejtem el az első “honlap”-omat. Az ÉN honlapomat! Azt a személyeset, a szivárványszínű választóvonalakkal és felsorolás-bulletekkel. A mindenféle színkavalkádba öltöztetett ömlesztett szövegekkel, és villogó sorokkal. Egy bekezdést egy fél napig írtam, mert nem használhattam az ékezeteket, csak a HTML kódot. Ott hevert előttem a HTML (a weboldalak leírónyelve) leírás, onnan puskázva gyártottam azt a tiritarka csodát. Helyet kapott benne minden agylövésem. Tanulmányaim, írásaim, hitem csakúgy, mint a hobbijaim, a nászutunk helyszíne (volt, aki nálam akart szállást foglalni, mert annyira jól sikerült az az oldal), majd nem sokkal később a szolgálatom is. Az a szolgálat, amelyben a mai napig is tevékenykedem. Bizony, 20 éve történt.

Szükségem volt rá? Dehogy is! Viszont az időt jól eltöltöttem vele. Igazi innovátor voltam. Abban az időben a legtöbb embernek még nem volt E-mail címe, nekem pedig már HONLAPOM figyelt a neten.

A világ közben nagyot változott.

A legtöbb vállalkozás vagy misszió már nem tudja elképzelni a létezést honlap nélkül. Sokan vele együtt is csak alig léteznek. Sajnos ilyen korszakom nekem is volt. Eljött az ideje az oldalsávnak, a keretekre osztott áttekinthetetlen katyvasznak (szerencsére ez utóbbi azóta kiment a divatból), az animált, grafikus menünek, a magától induló zenés videónak, az első evangelizációs honlapnak, ahol aztán nagyon szép grafikával írtam le, hogy tényleg Jézus a Megváltó. Nem tudnám pontosan megmondani, milyen eredményeket hozott számomra a honlap. Gyakorlatilag – attól félek – semmilyet.

Egy adott pillanatban egy hozzáértő tesóval csináltattam egy, a mai kor kihívásainak megfelelő honlapot, és bár nagyon szegényesen, de fizettem is érte, hogy foglalkozzon vele. Sajnos azonban az ő fejében hiába volt ott a programozói tudás, ha az én fejemben még mindig katyvasz volt azzal kapcsolatban, hogy mit is akarok elmondani. Gyönyörű dinamikus honlap, és egy statikus gondolkodású fenntartó. Nem eredményes párosítás. Megfordítva viszont: egy rémesen egyszerű, ronda weblap folyamatosan frissülő értékes és jól eltalált tartalommal határozottan életképes tud lenni.

Honlap most

Szerényen és pironkodva kérlek, nézz körül kicsit most a Misszió-Mentor oldalon! Tudom, hogy mennyi mindent kellene még csiszolni, és mi mindenben kell még fejlődnöm. Azonban ma már tudom, hogy miről írok, kiknek és miért. Ma már eszemben sincs úgy kezdeni a nyitóoldalon, hogy „Isten hozott a honlapunkon!” vagy „2017 márciusától az önök szolgálatában…” (erre van külön a bemutatkozó oldal).

Ha missziói szolgálaton gondolkodsz, lehet, hogy neked is eszedbe jutott már, milyen jó lenne indítani egy honlapot. Valahogyan jelen lenni az Interneten, ahol az emberek az ifjúságuk 80%-át töltik… Biztos úgy is lehet missziózni, hogy egy jó honlappal megtalálom őket, aztán E-mail-ben lelkigondozok, tanítok, tanítványozok… Skype-on együtt imádkozunk és Youtube-on tartok élőben áhítatokat… Kérlek, mielőtt félévnyi összespórolt pénzedet egy webfejlesztő cégnek fizetnéd ki, picit állj meg, és gondolkodj velem együtt!

Szükséges-e számodra egy honlap?

Sinclair Lewis-ról (Nobel-díjas író https://hu.wikipedia.org/wiki/Sinclair_Lewis) szól egy anekdota, mely szerint a Harvard egyetemen részegen ment föl a katedrára, hogy az írói munkáról tartson előadást. Galuskás hangon ezt ordította: „Emeljék fel a kezüket azok, akik írók szeretnének lenni!” Minden kéz a levegőben. „Akkor mi a fenét keresnek itt, ahelyett, hogy otthon írnának!!!” és letántorgott a katedráról.

A kérdésem, tehát, hogy ki akar itt misszionárius lenni? Mindenki? Akkor mi a bánatnak akarunk mi honlapot eszkábálni ahelyett, hogy az utcán lennénk és misszióznánk? A feltett kérdésre természetesen létezik érvényes válasz, mégis érdemes ezt a kérdést alaposan átgondolni.

Ma már teljesen reális az, hogy egy cég érdeklődői nagy arányban jönnek az Internetről, és csak elvétve azért, mert a nagymama háza elé kirakott kopott reklámtáblát sikerült észrevenni. Miért ne jöhetnének érdeklődők egy missziói kezdeményezéshez, gyülekezethez, vagy lelkigondozásra ugyanígy? Ha pedig bármilyen módon kapcsolatba kerültünk emberekkel, akiket azután továbbvezetünk, tanítványozunk, a kommunikációnak egy nagyon rugalmas, intenzív csatornája az Internet.

Honlap nélkül szabadon…?

Ezzel együtt még nem haltak meg a másfajta csatornák sem! Próbálj valakit meghívni egy rendezvényre! Pl. Facebook-on ráírsz, vagy meghívót küldesz neki? E-mail-t írsz? Nagyon jól tudjuk, hogy talán észre sem fogja venni. Képzeld el, ha a postaládájában talál egy kézzel címzett levelet TŐLED! A sok számla között olyan a leveled, mint liliom a tövisek között. 🙂 Hívd csak föl telefonon, és kérdezd meg, mi újság vele! Aztán mondd el, hogy milyen alkalom lesz, és ígérd meg, hogy utána kicsit dumálni is lesz idő, ha nem kell sietnie! Az emberek kezdenek megcsömörleni az online dömpingtől. Jól esik nekik valami régi vágású figyelmesség.

Fontold meg, hogy egy most induló szolgálat esetében nem tudna-e szépen működni a kezdeti szakaszban minden egy határidő-napló, telefon és e-mail cím segítségével. Így több időt tölthetsz emberek között, és nem köti le a figyelmed a képernyő és felesleges technikai problémák.

Azonban mégsem működhet minden csupán így akármeddig. Egyre több kapcsolat, egyre növekvő szükség igényelni fogja, hogy hírleveled, blogod, online jelenléted legyen. De biztos, hogy ez tényleg egy saját fenntartású weboldalt jelent?

Milyen alternatív megoldások létezhetnek?

Közösségi oldalak

Egy lehetséges megoldás: közösségi oldalak

A szociális média ilyen. Aki nincs a Facebook-on, az nem is létezik – legalábbis sokak számára már-már így tűnik. A közösségi oldalak sok lehetőséget adnak a szolgálatodnak, hogy jelen legyen az emberek életében. Regisztrálhatod a szolgálat Facebook oldalát (Nem a szolgálatod nevével regisztrált fantom-felhasználóra gondolok, hanem „igazi” Facebook-oldalra. Ha nem tudod, mi a különbség, olvass utána, vagy írj rám, és elmondom!), ami szinte honlapként, vagy inkább blog módjára üzemelhet. Sőt! Ezt a funkcióját nehéz is lesz mással helyettesíteni. Még egy jó honlapnak is szüksége lesz arra, hogy a közösségi médiába kapcsolódjon. Össze lehet ezt kötni képmegosztó oldalakkal, videómegosztó csatornákkal, és kész is van. Mindent a kezed alá raknak. Ha nem tetszik, át is szabhatod, de már alapból kinéz valahogyan.

Ennek a megoldásnak megvannak a maga korlátai, mégis átgondolandó, hogy legalábbis kezdetben nem elég-e, hogy ott vagy a szociális médiában, és építed az ismerősi körödet, posztolgatsz eseményeket, felvételeket, akár alkalmakról közvetíthetsz élő videóadást is egy szál telefonnal…

A korlátja ennek az, hogy mégsincs fent mindenki a Facebook-on. Igaz az is, hogy egy saját honlapnak vannak olyan funkciói, amiket nem tudunk kiváltani a közösségi médiával. Közösségi oldalon érdemesebb rövid szösszeneteket, képeket megosztani, hosszabb írások azonban nem biztos, hogy eljutnak az olvasókhoz. És egyáltalán! Olyan információ dömping van a Facebook-on, hogy ha nem támogatod meg egy kis reklámmal, az írásaid eltűnhetnek a süllyesztőben anélkül, hogy bárki látta volna őket. Vagyis jelen lehetsz online akár egy közösségi oldallal is, de érthető, ha a szolgálatod kinövi ezt a fázist, és szükségét látod most, vagy később egy honlapnak.

Mennyibe kerül egy web-oldal?

Kerülhet nagyon sokba is. Lehet, hogy egy kezdő pár-tízezer forintért összeüt valamit, de az is lehet, hogy több százezer forintos ajánlatokat kapsz rá, esetleg néhány speciális igényed miatt milliósakat is. Szaladgálni lehet a grafikustól a programozóig, és törölgethetjük a szemünk alját, ha valami mégsem megy úgy, ahogyan szerettük volna, vagy ha bizonyos funkciók már egy éve kint vannak a honlapon, mégsem készültek el, mert elfogyott a pénz. Mivel azonban a misszió munkája sosem arról volt híres, hogy „abban vannak a nagy pénzek”, gyanítom, hogy ezek az összegek és kilátások már le is lomboztak mostanra.

Nem lehetne ingyenesen?

Elárulom azt is, hogy a mások által szívességből vagy pénzért összerakott honlapoknak több más gyengesége is van. Aki a honlapod összerakja, annak a fejében nincs ott a látás, ami benned megvan. Nem érti, pontosan mire van szükséged. Egyszerűen nem abban gondolkodik. Gubancot okozhat az is, ha egy kedves tesó összedob egy honlapot, majd nem mondja el kellő alapossággal, hogyan is működik.

Én is így jártam. Egy nagyszerű barátom csodás honlapot rakott össze számomra, és saját bérelt szerverén üzemeltette. Azután elsodort minket az élet egymástól, és a tesó egyszer csak szólt, hogy már nem tudja tovább fenntartani a tárhelyet. Költöznöm kellett, és ahhoz a rendszerhez, amit ő olyan jól ismert és kezelt, az égegyadta világon senki nem értett. Szakemberek és szolgáltatók sem vállalták a feladatot! Bizony, komoly tudás kellett volna a költöztetéséhez. Ekkor döntöttem úgy, hogy ismét saját kezembe veszem a honlapom működését, és azonnal meglepődve tapasztaltam, hogy honlapot összerakni nagyon egyszerűen és olcsón is lehet.

pénzmegtakarításMegoldható ingyenes blogszolgáltatókon keresztül szinte azonnal és gond nélkül. Keress ilyeneket! Néhány sablonból választhatod ki, milyen legyen a kinézete az oldaladnak, és már mehetnek is fel a cikkeid, ha csak ez volt eddig az akadály. A képeket le lehet cserélni sajátokra, egészen átszabhatod az egész arculatát. Perceken belül honlapod lehet pl. a Blogspot-nál, a wordpress.com-on, vagy a blog.hu-n, de számtalan más szolgáltatót is találhatsz. Egy ilyen ingyenes blog szinte teljes mértékben kielégíti azokat az igényeket, amelyek egy szolgálat induló honlapjánál felmerülhetnek. Az állandóan szem előtt lévő témák számára oldalakat hozhatsz létre, a folyamatosan frissülő tartalom pedig blogcikkekbe kerül.

Mennyibe kerül (időben – pénzben) egy honlap, ha nem ingyenes?

Ha azonban úgy érzed, hogy szolgálatod kinőtte az ingyenes szolgáltatás korlátozottságát (azért mindent mégsem szabhatsz testre, és nem hangzik hivatalosnak és profinak a marcsikahittanosai.blogspot.com cím sem), akkor egy párezer forintos éves díjjal kell számolnod. Miről van szó? Találnod kell egy tárhelyszolgáltatót, akinél tárhelyet igényelsz (ha nem akarsz filmmegosztó szolgáltatást üzemeltetni, egy honlap a legolcsóbb tárhelyen is elketyeg), majd lefoglalsz magadnak egy domain nevet (pl. marikahittanosai.hu), ami így összesen évi 5-8ezer forintos áron kihozható. Ez volt a költséged. Minden más ingyenes lesz.

Mi van, ha nem értek hozzá?

Mivel én sem értek hozzá, mégis működik a honlapom, neked sem kell aggódnod. Csupa olyan lépés következik, ami picit ijesztő ugyan, de megoldható bárki számára. Először is a WordPress nevű blogmotor telepítése következik. Ezt letöltheted a https://wordpress.org/download/ -ról. Csomagold ki az egyszerűség kedvéért egy könyvtárba, majd egy FTP-re alkalmas program segítségével (pl. File-Zilla, vagy Total Commander – ingyenesen telepíthető) töltsd fel a tárhelyedre! Ha még sosem csináltál ilyet, a tárhelyszolgáltatód segíteni fog, hogyan csináld. Azután hozd be a honlapodat: http://marikahittanosai.hu/wp-admin/install.php

Hirtelen a böngészőben életre kel a WordPress program, ami azonnal elkezdi elkérni tőled a szükséges adatokat. Néhányat most kell kitalálnod, másokat pedig a tárhelyszolgáltatódtól tudhatsz. Nem célom, hogy most ennek minden részletét elmondjam. Itt egy cikk, amely gondosan végigvezet a lépésein: http://honlaprafel.hu/wordpress/wordpress-telepitese-lepesrol-lepesre/

Én most csupán bátorításként mondom el, hogy – bár ezek a lépések bonyolultnak tűnnek – mikor benne vagy, valójában néhány óra alatt (aki már ismeri a dörgést, annak fél óra alatt) saját testre szabott honlapod lehet. Egy kezelőfelületen már ki is választhatod azt az ingyenes sablont, ami egyelőre az oldalad szerkezetét és kinézetét meghatározza. Válogathatsz bővítményeket, amelyek további funkciókat adhatnak hozzá a honlapodhoz (biztonsági megoldások, vagy szebb látvány, felugró ablakok, hírlevél feliratkozások, de akár bejelentkezéshez kötött zárt tartalom is megoldható), un. Widgetek segítségével összekattintgathatod, hogy mi legyen az oldalsávban vagy láblécben az állandóan látható tartalom, és mehetnek föl a cikkeid is.

Belerázódunk

Pár nap után már magabiztosan mozogsz a honlapodon. Mindenfajta kódoló képesség nélkül egészen látványos honlapot rakhatsz össze.

Ennek a nagy előnye, hogy a tiéd. Senkire nem kellett várnod, senkinek nem kell könyörögnöd, hogy rakjon fel valamilyen kódot valahová, vagy vezessen be egy új funkciót. Hiszen bővítmények segítségével te magad is gyakorlatilag mindent megvalósíthatsz az oldalon. Ha szükséges, átköltöztetheted egy másik szolgáltatóhoz úgy, hogy az olvasók észre sem veszik. Közben pedig még mindig nem lett belőled informatikus, hiszen nem is akarsz az lenni.

Most tehát

válaszold meg magadnak a fenti kérdéseket! Hol tart a szolgálatod? Eljött az ideje egy intenzívebb online jelenlétnek és egy saját honlapnak? Ha igen, vágj bele! A következő héten keress egy ingyenes blogszolgáltatót, vagy éppen egy tárhely-szolgáltatót, telepíts, és légy kreatív! A jövő héten beszélünk kicsit arról is, hogyan fogja a nagyközönség megtalálni azt, amit a honlapodon alkottál.

Print Friendly

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.