Ha téged is elvarázsolt Süsü, a sárkány, ahogyan önmaga árnyékán átlépve támasza lett új barátainak, netán emlékszel még Mazsolára és Manócskára, vagy a Futrinka utca népére, esetleg kacagtál Vitéz László serpenyővel megvívott csatáin, akkor csodás gyerekkorod volt.
A bábjáték megragadta a képzeletünket. A mese életre kelt és felejthetetlenné vált, a tanulságok pedig erőltetés nélkül lettek értékrendünk részévé.
Ma már más időket élünk, a gyerekek hatalmas vizuális ingeráradatnak vannak kitéve. Azonban meggyőződésem és tapasztalatom, hogy a varázslat ma is lehetséges. Néhány báb életre keltheti a történetet, át tud ragyogni a zajterhelésen, és életeket formálhat. Hol máshol lenne erre nagyobb szükség, mint épp a hitbeli nevelésben.
Hát ezért készítek én évek óta bábokat hittan órákra, bibliai történetek és egyháztörténeti témák bemutatásához.
Természetesen sok más hasonlóan jó eszköz is létezik a szemléltetéshez, a történetek átadásához, eljátszásához, pl. flaneltáblák és képek használata, vagy drámajáték… azonban hadd tegyem hozzá, képernyő elé ültetni a gyerekeket teljesen más élmény ma már. Képernyőt, videókat eleget lát, szinte korlátlanul, több csatornán, a nap bármely szakában.
Egészen más az, amikor a kép megmozdul, reagál, interaktív módon jelen van a szobában, akár kérdezhető, akár szurkolni lehet neki, baráttá válhat. Abban bizony ott van a „csoda”.
A Bábjáték pozitív hatása a figyelemre
A báb megjelenése a hittan órán a száraz tényanyagot egy élménybe, történetbe ágyazza, szemlélteti. Mint már említettem, egy báb interaktív módon tud akár kiszólni a nézőközönségnek. Élővé, személyessé teszi a tényanyagot.
Ne rémüljünk meg attól sem, hogy nincs berendezett bábszínházunk, vagy többszereplős gárdánk. Egyetlen kesztyűbáb, vagy néhány ujjbáb egy asztal mögött, vagy az ölünkben éppúgy képes elvarázsolni a társaságot.
Nem, a gyerekeknek természetesen nem kell azt gondolniuk, hogy itt valóban csoda történt. Persze, hogy ez csak bábjáték. Igen, az asztal alól vettük elő a megsokasított kenyerekkel a kis kosarat. Attól még a képzelet elvégzi a maga munkáját, és meg fogják érteni, hogy amit mi itt eljátszottunk, azt Jézus valóban meg is tette.
A bábjáték az érzelmi fejlődés segítője
A hitoktatás célja nem csak a vallási ismeretek átadása, hanem az érzelmi fejlődés támogatása is. A bábjáték segít a gyermekeknek az érzelmeik felismerésében, megnevezésében és kifejezésében.
Például a bábok által bemutatott történetek során a gyermekek felismerhetik, megnevezhetik, valamennyire meg is élhetik a szereplők érzelmeit, és hatalmasat lépnek előre, hogy önmagukban is azonosítani tudják azokat, és megfelelően ki tudják fejezni.
Bábjátékok az egyháztörténetben
A bábjáték alkalmazása a kereszténység történetének oktatásában is hihetetlenül hatékony. Ez is fontos része a hitoktatásnak, de néha nehéz érdekes és vonzó módon átadni ezt a tudást a gyerekeknek.
A bábjátékok segítségével az elmúlt kétezer év fontos személyiségei és eseményei életre kelhetnek a hittanórákon. Katolikus hitoktatásban fontos a szentek életének, legendáinak megismerése, ezért én magam is készítek ilyen bábokat, bábkészleteket. Különösen is kedvesek számomra az Árpád-házi szentek. De a protestáns hitoktatásban is van bőségesen elbeszélnivaló. A reformátorok élete is tele van legendákkal (a legenda NEM kitalált történet, hanem valami, ami elbeszélendő egy fontos személyiséggel kapcsolatban). Legyünk ebben kreatívok!
Bábjátékok és kiegészítők
A bábjátékokhoz számos kiegészítő és kellék is rendelkezésre áll, amelyekkel még sokoldalúbbá tehetjük az oktatást. Valódi, háromdimenziós tárgyak, például ágak, érmék vagy agyagedények, vékony fűzfaágakból kosárka… ezek segíthetnek a gyermekeknek jobban megérteni a bibliai történeteket és az egyháztörténetet.
Azonban ne akadjunk el a részleteknél, főleg, ha otthoni hitbeli nevelés, elalvás előtti történet vagy gyülekezeti, iskolai hittan óra a kérdés. A kiegészítők lehetnek jelképesek, egyszerűek, hétköznapiak is. Persze egy különleges bábelőadásra másképp készülünk, ahol valóban berendezett bábszínház és nézőtér is kialakításra került. De ne adjon okot a halogatásra az, hogy nincs egy tökéletesen megrajzolt ezüst dénárunk, vagy a bábhoz megfelelő méretű kosárkánk, halászhálónk!
Bízzunk a képzeletben!
Bábokra fel!
A bábjáték egy hatékony eszköz a gyerekek hitoktatásában, vagy hitbeli nevelésében. Segít a gyerekek figyelmének megragadásában, az érzelmi fejlődésük támogatásában, és érdekes és interaktív módon közelíti meg a vallási témákat. A bábjátékok használata a hittanórákon gazdagabbá és élménydúsabbá teheti a hitoktatást.
Honnan szerezhetünk be tehát bábokat? Ilyen jellegű bábok játékboltban nem kaphatóak, ezért kezdtem el készíteni őket egy parányi családi vállalkozás keretében.
Jó szívvel ajánlom az „Alapkészletet”, amely nagyon sok bibliai történet bemutatásához alkalmas lehet. Ha pedig egyedi bábra van szükség, ezek megbeszélésére és legyártására is teljes mértékben nyitott vagyok. A bábjaim inkább a magyar hagyományokat követik. Jellegükben a Süsü, vagy Manócska karakterére emlékeztetnek inkább, mint a vicces, széles szájjal tátogó Muppett Show világára, de hát ez természetesen egyéni ízlés kérdése is.
De miért is ne készíthetnénk sajátkezűleg, akár csutkából, vagy kesztyűből, zokniból saját bábokat? Vagy a már meglévő bábokhoz miért is ne készíthetnénk saját kiegészítőket, kellékeket?
Sokszor az a benyomásom, hogy a hitoktatóknak, vagy gyermekek között szolgálóknak (talán más szolgálatokról is elmondható ez, pl. evangelizációs csapatok, vagy házaspárokkal foglalkozók esetében is) NEM a tökéletes módszerre, vagy a tökéletes eszközre van szükségük, sokkal inkább egy jó, inspiráló szakmai közösségre, ahol hemzsegnek az ötletek, és egymástól tanulva, egymás ötleteit továbbfejlesztve találjuk meg saját stílusunkat, kedves módszereinket.
Épp ezért indítottam el én is a bábjaimat használók, de szélesebb körben gondolkodva bárki gyermekek között szolgáló számára a Facebook csoportomat. Inspiráljuk, segítsük egymást ebben a kulcsfontosságú szolgálatban!
(A szerző fejlesztőpedagógus, bábkészítő, a Leonettadesign alapítója)