You are currently viewing Mit csináljon egy gyülekezet a Facebookon? (vagy más közösségi média oldalon)

Mit csináljon egy gyülekezet a Facebookon? (vagy más közösségi média oldalon)

Az emberek a közösségi médiában vannak jelen.

A misszionárius, a lelkipásztor és egy buzgó bizonyságtevő feladata is, hogy jelen legyen ott, ahol az emberek vannak. Találkozzon velük a hétköznapjaikban, a hobbijuk, munkájuk, társasági életük közepett.

Száz éve az emberek esténként kiültek a kispadra a portájuk elé. Ott lehetett találkozni velük. Dolgoztak a gyárakban, pihentek a parkokban. Ötven éve fesztiválokon rendezvényeken voltak tömegével fiatalok. A lelkipásztorom még 10-15 évvel ezelőtt is azért ment ki a piacra, mert tudta, hogy ott vannak a gyülekezet tagjai, árulnak, vagy vásárolnak. (Különleges helyen lakom. 😊)

Azonban egy nagyon gyors változás történt a társadalmunkban a közösségi média megjelenésével, amit ilyen mélységében még 10-15 évvel ezelőtt sem értettünk volna. Az emberek jelen vannak a közösségi médiában, mégpedig sokkal több időt, mint amennyit valójában gondolnak erről. Ezen bosszankodhatunk is, de megtörtént, és a feladatunk most az, hogy ott, ahol jelen vannak, megszólítsuk őket.

Természetesen ez nem teszi nemlétezővé a korábbi opciókat. Ma is találunk embereket a parkban, fesztiválokon, piacon, vagy épp a házuk kapujában is. De a közösségi média egy olyan terület, ahol mérhetetlenül több embert találunk már, ráadásul hozzászoktak ahhoz, hogy ott élik a társadalmi életüket, ezért nyitottabbak a megszólításra is. Nehezebb őket megállítani az utcán, és sokkal könnyebb rájuk írni online felületen.

Ez pedig felveti a kérdést: Miről posztoljak én, mint lelkipásztor, vagy misszionárius, vagy valaki, aki az Evangéliumot szeretné hirdetni másoknak.

Ne mindig ugyanazt! Ne mindig egyfélét!

Az egyik hiba, amit gyakran látok közösségi média oldalakon, hogy a posztok nagyjából mindig ugyanarról szólnak. Lehet ez meghívás, lehet ez idézet, lehet az épp aktuális közvetítés, de mindig csak ugyanaz. Van, aki csupán mások posztjait adja tovább saját felületén, néha pedig olyan témában, ami nem visz közelebb a célhoz (receptek, csodaszerek, magyarságtudat, politika…)

A másik rendszeres hiba, amit én is el szoktam követni, hogy csak akkor posztolok, amikor valamilyen nagyon komoly, minőségi tartalmat tudok közzétenni, amikor úgy érzem, hogy komoly mondanivalóm van. Így aztán hetekig semmi, akkor egy db jól kidolgozott poszt, amit viszont a kutya sem néz meg.

Sajnos a közösségi médiában a rendszeresség üti a minőséget. Akkor dolgozik nekünk a közösségi „algoritmus”, ha bizonyos rendszerességgel jelenünk meg, akár kevésbé jó vagy nagyszabású alkotásokkal is.

Ez most ijesztően soknak tűnik, és kétségbe is ejthet minket, hogy miről posztoljunk ilyen mennyiségben.

Azonban a kreativitásnak van egy fontos törvényszerűsége: minél többet használjuk, annál több lesz belőle.

Ahogy folyamatosan alkotjuk a posztokat, elkezdünk a világban ilyen szemmel nézegetni: mit oszthatok meg ebből másokkal is? Ahogy egy fotós észreveszi a témát, egy író folyamatosan kapja a gondolatokat, sztoriötleteket a környezetétől, a közösségi média számára is így kapunk ötleteket.

Ne mindig csak az üzenetet, vagy a meghívást!

Hiba az is a közösségi média felületein, ha egy hívő ember mindig csak ugyanarról posztol: meghívás gyülekezetbe, meghívás megtérésre. Persze, ez a lényeg. Ezért csináljuk. Ám a gyülekezettel és a megtéréssel kapcsolatban a minket követő nem-hívőknek olyan kérdéseik vannak, vagy akár félreértéseik is, amelyeket nem tudunk eloszlatni másként, csak akkor, ha másról is posztolunk. Méghozzá nem úgy, hogy direktben válaszolunk a kérdéseikre, hanem úgy, hogy láthatóvá tesszük magunkat, megnyitjuk a hétköznapjainkat, megmutatjuk az érzéseinket, a munkánk hátterét… vagyis másról is posztolunk.

Közösségi oldalak
Egy lehetséges megoldás: közösségi oldalak

Az öt téma

1, Az üzeneted

Természetesen érdemes posztolni arról, miben hiszel. Erre nagyon sok formában van lehetőséged. Blogolhatsz, videózhatsz, írhatsz idézeteket, igés képeket… Ami viszont fontos, hogy megválaszolj bizonyos gyakori kérdéseket, helyre tegyél elterjedt félreértéseket a hittel kapcsolatban. Ha lelkészről, hitről, gyülekezetről, Jézusról van szó, az emberekben ott van a kérdés és ennek nyomán az ellenállás: Hogy engedhette Isten… a Bibliát is emberek írták… Jézusnak is volt felesége…

Tehát van helye annak, hogy elmondd az üzeneted, és eloszlasd a félreértéseket vele kapcsolatban. Tedd ezt emészthető formában! Később még adok hozzá ötleteket.

Az óbecsei katolikus plébános pl. évekkel ezelőtt magas labdát kapott ebben. Akkor egy cikkünk is megjelent itt a blogban erről. Ha van egy gyakori félreértés, vagy kevéssé ismert tény, írj róla!

2, Az életed

Mindenképp mutass emberi arcot a közösségi médiában! Ki vagy te? Hogyan élsz? Mit szeretsz? Miért lelkesedsz? Hogyan tudsz legjobban dolgozni, hogyan tudsz feltöltődni? Természetesen nem erről kell szólnia egy missziós célú közösségi médiának, de kihagyni sem tudjuk belőle. Ahogy megmutatod az életedet, bizalmat építesz az emberek felé, hiszen emberi arcot mutatsz nekik.

3, A történeted

A doktrinához nehéz kapcsolódni, a történethez viszont sokkal könnyebb. A történet emlékeztet a saját történetünkre. Emberi arca van, azonosulni tudunk vele. A te történeted is kulcsfontosságú. Te miért vagy hívő? Hogyan indult? Mikkel harcoltál meg, hogyan jutottál idáig? Ha vannak körülötted mások is, készíthetsz velük interjút, vagy csak röviden bemutathatod őket. Ossz meg bizonyságtételeket, történeteket! Emberi arc, ami segít azonosulni az üzeneteddel.

4, A munkád

Mit csinálsz épp most? Milyen az élet az irodádban, a munkádban? Megérkeztek a könyvek, a Bibliaolvasó Kalauzok vagy Útmutatók? Megjelent egy új könyved? Már lázasan készültök a gyerektáborra? Volt egy inspiráló elvonulásotok a szolgatársakkal? Mutass meg belőle valamit, ami megmutatható! Hadd lássanak be a követőid kicsit a kulisszák mögé!

5, Meghívás / kapcsolatfelvétel

Igen, ennek is helye van. A meghívó az alkalmakra, vagy a kapcsolatfelvételre, a csatlakozás az Alfa kurzushoz, vagy a Keresztkérdésekhez, vagy a döntésre hívás, vagy beszélgetésre hívás… Hát persze, hogy kulcsfontosságú. Mivel az előbbiekben már felépítetted a bizalmat, az emberi kötődést, ezért ez a meghívás sokkal jobban meg tudja szólítani az embereket.

Ha megnézed, a felépítés meg is felel a 80/20 szabálynak, vagyis a Parreto-elvnek. A meghívás csupán 20%, 80%-ban pedig mindenfélékről posztoltál, néha még jópofiztál is. De ahhoz, hogy ez a 20% jól működjön, fel kell építened a bizalmat.

Műfajok, poszt-ötletek közösségi média különböző felületein

Következzen néhány sajátos műfaj, poszt-formátum, amelyet kombinálhatsz a fenti témákkal:

1, Idézetes kép

Lehet igés kép, vagy idézet a vasárnapi prédikációból, idézet hívő hírességektől, vagy teológusoktól, reformátoroktól, hitvalló őseinktől…

2, Kép vagy album

Pl. egy gyülekezeti alkalomról, táborozásról, tevékenységről

3, Lapozgatós kép (főként Instagramon)

képsorozat, mindegyik képen egy-egy kapcsolódó gondolat, pl. 3 képen a prédikáció 3 pontja, vagy a nagyhét összefoglalása (virágvasárnap, nagycsütörtök, nagypéntek, nagyszombat, húsvét). Inkább ismeretterjesztésre, összefoglalásra, emlékeztetésre. Jó példa a 80/20 marketing néhány posztja.

lapozgatós kép a közösségi médiában
Lapozgatós kép a 80/20 Marketing instafiókban

4, Rövid videó (1-3 perc)

Egy gyors üzenet, rövid gondolat, amit könnyen, gyorsan meg lehet hallani.

5, Story (Instagram, Facebook)

15mp rövid videó, vagy kép, idézet, üzenet, kérdés, ami a sotryban 15 mp-re megjelenhet. Lehetőség van 4db 15mp-es videót egymás mögé tenni, így egy egyperces videót közölhetünk felmatricázva, feliratozva… a story minden lehetőségével

6, Hosszú videó (5p-60p)

Lehet ez egy előadás, ismeretterjesztő bejelentkezés, áhítat, egy érdekes téma feldolgozása. Magamból kiindulva, én ilyen videókat manuális munkákhoz, takarításhoz, kertészkedéshez szoktam berakni, és nyitottabb vagyok rá Youtube-on, mint Facebookon. Téged milyen hosszú videó inspirált legutóbb? Figyeld meg, és gyűjtsd a tapasztalatot!

7, Behind the Scenes, vagy idegenvezetés

Valamilyen apropóból megmutathatod a helyet, az irodádat, a templomot, a harangot, vagy bármit, ami érdekes az épületben, esetleg a csapatodat, a presbiteri gyűlés előtti csacsogást…

8, Kérdés

Számodra mi… Neked mi volt legutóbb… Neked mi a kedvenc… – tegyél fel kérdést pl. Facebookon, színes háttérrel! Vond be a követőidet a diskurzusba!

9, Szavazás

Széna, vagy szalma? IPhone, vagy Android? Károli, vagy UFÓ? Szavaztasd meg a közönségedet, utána posztolj róla! (Facebookon van lehetőség szavazást kiírni, de a Storykban is.)

10, Meghívó / Esemény

Létrehozhatsz Facebook eseményt, ahol akár jegyet is árulhatsz, visszajelzést kérhetsz, megadhatod a legfontosabb adatokat, és van lehetőség arra, hogy mindenki meghívja a barátait is. Ha egy fontos alkalomra készülsz, mindenképp rakj össze egy FB eseményt is!

11, Blogcikk, vagy egyéb linkek megosztása

Ha a weboldalon, vagy valamilyen blogban megjelent egy fontos írás, oszd meg a linkjét! A Facebook (és a LinkedIn, Twitter…) „be fogja húzni” a weboldal un. kiemelt képét, így csinos grafikus megjelenése lesz. Figyeld meg, hogy szintén magától megjelenik a cikk címe és első kb. 120-150 karaktere. Fontos tehát, hogy a címet és az első két mondatát ennek tudatában írd meg! Legyen már ezekből világos és csalogató a téma!

12, Külső posztok, más linkek megosztása

Egy-egy inspiráló videó, blogcikk, vagy mások posztjai továbbadva. Mindig írj hozzá valamit! Miért volt ez izgalmas számodra? Miért tartod fontosnak?

Inspirálódj!

Csupán azért álltam meg 12-nél, mert Jákóbnak is pontosan ennyi fia volt. Természetesen a közösségi média gyorsan változik, jönnek az újabb lehetőségek, változnak a keretek is. Ezért érdemes inspirálódnunk mások posztjaiból. Kövessünk kollégákat, ifiseket, missziókat, és olyan lelkipásztorokat, akár külföldieket is, akikről sejtjük, hogy profi csapattal dolgoznak. Ez a felsorolás most csupán egy induló csomag, semmi más. Fejben rendezzük be egy táblázatba: Az 5 nagy téma az oszlopok, a 12 posztötlet pedig a sorok, és kezdjük el már ezen a héten!

Vélemény, hozzászólás?