You are currently viewing Eredményes gyülekezeti weboldal 5 titka

Eredményes gyülekezeti weboldal 5 titka

A gyülekezeti weboldal és az online misszió furcsa, idegen test a szolgálatunkban. A szolgálatunk általában embertől emberig működik „offline”, immár kétezer éve.

Ebbe az állapotba szólt bele az elmúlt két év COVID19 járványa, a többszöri „maradjotthon” állapot, amikor minden gyülekezet valamilyen formában rászorult arra, hogy személyes jelenlét nélkül működjön.

Persze már korábban is tudtuk, hogy lehetne „lépést tartani” a technika fejlődésével, de nem tűnt sürgető szükségnek, hogy beleugorjunk az online jelenlét átgondolásába. Most, hogy a járványról egyre kevésbé veszünk már tudomást, vajon kevésbé lesz fontos mindez?

A misszió hajnalán az apostolok, reformátorok, hitvalló őseink, a kül- és belmisszió hősei felkerekedtek, hogy oda menjenek, ahol az emberek jelen vannak. Missziói mezőkre, piacokra, utcasarkokra, gettókba, hippi fesztiválokra.

Csakhogy föl kell ismernünk, az emberek manapság gyakran legalább egy, de inkább több órát töltenek el online a telefonjukkal (és egyéb eszközeikkel). Ennek jelentős részében a közösségi médiát nézegetik és azon keresztül építenek kapcsolatokat.

Bár még mindig hiszek abban, hogy van helye a személyes megszólításnak és az utcai missziónak, az a fájdalmas tapasztalatom, hogy sokkal életszerűbb, hogy az egyébként nem hívő emberek megnéznek egy rövid videót, mint hogy az utcán megállnának egy táblarajzos bemutató kedvéért. Sokkal valószínűbb, hogy elolvasnak egy rövid posztot, mint hogy ugyanezt megtegyék a szórólapunkkal.

Az emberek jelen vannak online. Megszólíthatók. A misszió hősei egykor a piacokon, a láda tetején jól tudták használni a kínálkozó lehetőséget. Annyi csak a kérdés, hogy mi most, a jelenlegi helyzetünkben fel tudunk-e nőni hozzájuk.

A COVID járvány hullámai közben sajnos nagyrészt semmi másra nem törekedtünk, mint a lehető legtöbbet megtartani abból, ami eddig a miénk volt. Ilyen kérdéseket próbáltunk megválaszolni: Tudjuk-e technikailag jól közvetíteni az istentiszteletet? Hogyan úrvacsorázzunk online szép rendben? Hogy jöjjenek be a perselyadományok? (Persze elismerésre méltó, milyen gyorsan és józanul reagáltak egyházi vezetők ebben a helyzetben.)

Tehát még mindig tartozunk azzal, hogy átgondoljuk, mivel, és hogyan szólíthatjuk meg az embereket hatékonyan online. Ehhez néhány kérdést át kell gondolnunk.

1, Kiket szeretnénk megszólítani?

Most az egyszer ne a gyülekezetünk hagyományos tagjaira gondoljunk! Inkább azokra összpontosítsunk, akiket nem tudtunk elérni az eddigi módon.

Kik vannak a környezetünkben?

Kikért vagyunk felelősek?

Mi a fájdalmuk?

Mire van szükségük?

Mit keresnek a világban, a közösségekben, a szolgáltatásokban, vagy szolgálatokban?

Ne mondjuk azt, hogy mindenkit mindenben támogatunk! Ez nem lenne igaz. Természetes, hogy senkit sem fogunk elküldeni a gyülekezetből, aki hozzánk fordul, aki szeretne bemerítkezni, konfirmálni, vagy segítséget kapni. De biztos vagyok benne, hogy vannak olyan emberek, akik épp tőled a lehető legszakszerűbb és leghatékonyabb segítséget kaphatják meg, míg mások számára külső segítséget fogsz keresni. Lehet, hogy gyakorlott hitoktató vagy, és tanultál némi családterápiát, tehát a fiatal családokkal szakszerűen tudsz foglalkozni. Ám zavarba jöhetsz egy alkoholistától, vagy egy általad nem ismert szekta áldozatától.

Nem csak az a kérdés, te mihez értesz. Az is fontos, hogy a környezetedben, az elérhető emberek között mire van szükség. Ha a faluban súlyos probléma az alkohol, vagy a munkanélküliség, akkor érdemes dolgoznia a gyülekezetnek azon, hogyan segíthet az ilyen embereken. Meg kell születniük a gyülekezet válaszainak, talán segítő csoportok, vagy intézmény, vagy egyéni lelkigondozói szolgálat formájában.

Ne a gyülekezetbe már régóta tartozókat mérd föl ebben a tekintetben, hanem az elveszetteket!

2, Hol találhatjuk meg ezeket az embereket, akiket szeretnénk elérni? Hogyan töltik az idejüket?

Youtube videókat néznek tonnaszámra,

…vagy az Instagramon,

…esetleg a Facebook-on nézelődnek?

Különféle közösségi platformoknak más és más a célközönsége. Az idősebb korosztály inkább van jelen a Facebookon, és kétségkívül még mindig ez a legnagyobb ilyen fórum. Az Instagram inkább vizuális tartalom megosztására szolgál, képeket, videókat osztunk meg rajta, és természetesen fiatalabbakat szólíthatunk meg vele. A LinkedIn-en inkább a karrierjüket építőket kereshetjük, a Tik-tok pedig az egészen fiatal generáció helye, bár egyre inkább megjelennek rajta a vállalkozások is. Ha a fiatalokat hatékonyan szeretnénk elérni, bizony meg kell ismerkednünk vele.

Ahol jelen vannak az emberek, ott kell megszólítanod őket, ott kell neked is kiépítened a magad jelenlétét. Sőt, ahogyan fizettünk a szórólapokért, a terembérletért, vagy sok más lehetőségért a misszióban, úgy most készen kell lennünk, hogy akár fizetett hirdetést is indítsunk azokon a helyeken, ahol az emberek jelen vannak.

3, Mi az üzenetünk az emberek számára? Mi a megoldásunk a mostani fájdalmukra?

Naná, hogy az Evangélium. De most az egyszer az üzenetünket ne az Ócsai hitvallás, vagy a Heidelbergi Káté szavaival mondjuk el! Inkább fogalmazzuk meg, mit válaszol az Úr Jézus ennek az általunk megszólított embernek az életkérdésére!

Természetesen kirakhatunk 1000 szavas blogcikkeket, vagy többórányi videóanyagot is erről. Mégis jó, ha meg tudjuk fogalmazni egy nem túlságosan bonyolult összetett mondatban. „Igazi közösséget szeretnénk építeni egymással és Istennel?” „Hirdetni szeretnénk, hogy Jézus ma is gyógyít egészséget, életet, kapcsolatokat?” Ezt a két mondatot hirtelen ötlöttem ki. Amikor saját üzenetünkön gondolkodunk, ennél több időt, akár egy gyülekezeti, vagy presbiteri/vezetőségi csendesnapot is eltölthetünk vele. Ez lesz a szolgálatod Missziói hitvallása.

4, Mit cselekedjünk, Atyámfiai? Cselekvésre hívás

Mi az első lépés, ha meg szeretnék ismerkedni a gyülekezettel, ha szeretném azt, amit a gyülekezet kínál?

Természetesen mindig előfordulnak olyan hitbeli ébredések, amelyeken csak csodálkozni tudunk, de nem köthető hozzánk. Egyszer csak valaki jön, mert egy élethelyzetében találkozott Istennel, álmodott, szólt hozzá egy hang, valami felrázta, megörökölt egy Bibliát és olvasni kezdte… Ez nem mi voltunk, természetesen.

Ám a szolgálatunk nagyobb része abból áll, hogy szkeptikus, elidegenedett embereket szeretnénk megszólítani, átadni az üzenetet, meghívni Istennel közösségre. Itt felmerül a kérdés, hogy mi az első lépés. Ne mondassuk el vele „az imát”, amíg nem értette meg még az evangéliumot! A legjobb az lenne, ha alkalmunk lenne vele négyszemközt, vagy kis csoportban foglalkozni, beszélgetni, megválaszolni a kérdéseit, elmagyarázni az üzenet lényegét, bevezetni a Biblia világába… Ennek kell lennie egy első lépésének.

Egy letölthető füzet? Egy ajándék Biblia? Egy ismerkedős csoport? Részvétel egy segítő szolgálatban? Egy első beszélgetés? Ez lesz a „cselekvésre hívás”.

5, Mi egy gyülekezeti weboldal szerepe

Mindaz, amiről eddig beszéltünk, egy gyülekezeti weboldalra kell, hogy mutasson.

A különféle online szolgáltatások, közösségi felületek arra alkalmasak, hogy az embereket megszólítsuk, megismertessük a gyülekezetünk vagy szolgálatunk életével, működésével, kapcsolatot építsünk ki.

Az első lépés, a cselekvésre hívás azonban már jó, ha a gyülekezet saját weboldalán keresztül történik.

A gyülekezeti weboldal a gyülekezet „hon”-lapja, vagy is digitális otthona. A közösségi felületek folyamatosan változnak, időről időre megéljük, hogy nem vagyunk otthon rajtuk. Elveszíthetünk lehetőségeket, letilthatnak tartalmakat, akár meg is szűnhetnek vagy egymásba olvadhatnak ilyen platformok. A gyülekezet weboldalait azonban bármikor bárhová át tudjuk költöztetni. Ennek mi vagyunk gazdái, mi írjuk a szabályait.

Épp ezért szükségünk van egy olyan gyülekezeti weboldalra, amely a fenti kérdések és elképzelések mentén lett kialakítva. Itt tehát a fókuszban nem az kell, hogy legyen, hogy mikor és ki alapította a gyülekezetünket, és volt-e harangja a XVII. század közepétől. Még csak nem is az lesz a fókuszában, hogy a női kör fog-e találkozni csütörtökön a szokott helyen a szokott időben.

Sokkal inkább a missziói hitvallásunk.

gyülekezeti weboldal - online istentisztelet

Az emberekért, nem a weboldalért dolgozunk.

Csak aláhúzni szeretném ismételten. Az emberek életük jelentős részét töltik online térben. Ott keresik a régi barátaikat, ott tájékozódnak hírekről, ott keresnek megoldásokat fájdalmaikra, trükköket az élet kihívásaira. Ott kötnek új barátságokat, ott játszanak. Nem tehetjük meg, hogy csupán „valamit” rakunk ki online, azt, amit egyébként is elmondunk a hirdetések között. Kristálytiszta koncepcióval kell megtalálnunk az elhívásunkat, a célcsoportunkat, megfogalmaznunk az üzenetünket és felépítenünk az online jelenlétünket.

Nem véletlen, hogy a gyülekezeti weboldalt utoljára említettem ebben az írásban. Ha az előtte felmerült kérdésekre tiszta választ sikerült találnunk, akkor jutunk el odáig, miről szóljon a gyülekezeti weboldal, és még csak ez után, egy másik írásban válaszolok arra, mitől lesz jó egy gyülekezeti weboldal.

Vélemény, hozzászólás?